הקשר בין ספירולינה לאיזון הפרעות קשב וריכוז

הקשר בין ספירולינה לאיזון הפרעות קשב וריכוז - Algaecor  spirulina
הגורמים להפרעת קשב היפראקטיבית -ADHD עדיין לא ידועים לגמרי, אך ידוע  כי רוב הגורמים המוכרים קושרים את התופעה לתפקוד ירוד של דופמין (הנוירוטרנסמיטור ) המצוי במרכזי הביצוע בקליפת המוח הקדמית, שאחראים לשליטה בדחפים וליכולת לשמור על קשב לאורך זמן.

בנוסף, מחקרים זיהו שינויים בגנים המעורבים בוויסות של הדופמין במח. שמעלים דרמטית את הסיכון להפרעה. כמו כן גם לנטיות תורשתיות למצבים אלרגיים (כמו מערכת חיסון ירודה ויכולת ירודה לסלק חומרים, כגון תרופות, מתכות כבדות וחומרים כימיים.) תרומה להשפעה על המצאות התופעה בילדים שונים באותה המשפחה.

לכל אלו מתווספים יותר ויותר מחקרים שמצביעים על הקשר הישיר בין ADD / ADHD למחסור תזונתי ברכיבים שונים בראשם אבץ וחומצות שומן חיוניות (גם לינולניות ולינואיות).
תוספי מזון עשירים באבץ וחומצות שומן חיוניות הוכחו שמסייעים לשיפור הסימפטומים הניכרים בהתנהגויות היפראקטיביות אימפולסיביות ובתסמינים חברתיים נוספים בקרב ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

במחקרים שנערכו לאחרונה נמצא שלילדים עם ADHD עשויים להיות חוסרים של ויטמינים ומינרלים. דווחו ירידות ברמות של אבץ, חומצות שומן חיוניות, ברזל, וויטמיני B. וגם חסרים בחלבון שבהיעדרם יכולים לתרום להתפתחות של ADHD.בקרב ילדים
הפחתת מזונות מזיקים והגברת מזונות עשירים בערכים תזונתיים ויצירת תפריט מתאים בשילוב תוספי תזונה רלוונטיים עשויה למנוע  ADHD ולשפר באופן לשיפור משמעותי התנהגות וביצועים קוגניטיביים.

איך יכולה הספירולינה לסייע לADHD-? 
על מנת לשמור על איזון רמות הגלוקוז בדם ובמוח, לקבל את מירב הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים ולשמור על תפקוד תקין של כלי הדם במוח, חשוב להוסיף לתפריט היומי אצת ספירולינה טרייה על בסיס יומי קבוע רצוי בשעות הבוקר ולהבטיח לגוף את כל הערכים התזונתיים הנחוצים  לבריאותו.

הספירולינה- אצה כחולה ירוקה נחשבת לסופר מזון על המכיל כמויות גבוהות של רכיבים בעלי ערכים תזונתיים איכותיים שבצריכתה יסייעו לגוף גם להשלים חוסרים וגם ליעל את ספיגתם בגוף ושיפור כלל המערכות הדואגות למעבר תקין ויעיל של הם בגוף.
 
מחקרים מצאו קשר ישיר בין ילדים עם ADHD שלהם גם מחסור בברזל. תוספת ברזל לתפריט היומי שלהם הביא לשיפור הדרגתי בהתנהגות וביכולות הריכוז שלהם.  לא ברור עדיין אם המחסור בברזל הוא גורם להפרעת ADHD  או שהוא סימפטום המופיע בקרב מי שמאובחן כסובל מ-ADHD.
 
חשוב לשמר על רמות ברזל תקינות מגיל לידה בקרב תינוקות, כדי לשמור על ההתפתחות המוחית התקינה שלהם בעתיד. מחקר שנעשה בבריטניה גילה כי בעיות בקרב תינוקות הכוללות בין היתר בעיות אכילה, בכי רצוף, ובעיות שינה בשנה הראשונה של חייהם, הם בסיכון גדול יותר לפתח הפרעות קשב וריכוז לעומת תינוקות "רגועים יותר".

צריכת כל רכיבי המזון החיוניים ברמה מאוזנת תוכל לסייע בשמירה על הרוגע למנוע אנמיה או מחסור אחר ברכיבים חיוניים ובין היתר מסיבה זו נשים בהריון ונשים מניקות צורכות תוספי ברזל בכמות גדולה. בספירולינה טרייה 16 מ"ג ברזל שמספיקי לצריכה היומית כולה באדם בוגר ומהבחינה הזו היא עושה שירות מעולה לילדים ומסייעת לתפקודי המוח התקינים שלהם..

בין הערכים התזונתיים העשירים שהיא מכילה קיימות גם חומצות שומן שהשפעתן  קריטית למבנה ולתפקוד הנוירולוגי, בעיה בוויסות של חומצות שומן הללו במוח בעלות קשר לADHD ולכן חשוב מאוד לוודא שהמזון הנצרך במיוחד למי שסובלים מADHD יכיל את חומצות השומן הללו חומצות שומן המוכרות כאומגה 3 ואומגה 6 שמכילות גם חומצה אלפא לינולנית (GLA),ו- DHA שחשובה להעברה עצבית תקינה, והיא משפיעה גם על וויסות חדירות מחסום הדם-מוח (BBB - blood brain barrier) ובהגנה על המוח מחומרים רעילים וחומרים כימיים שלא יחדרו למערכת העצבים.
מחקרים הראו רמות נמוכות של DHA בילדים עם ADHD לעומת ילדים ללא ADHD בני אותו הגיל.

המינון המומלץ לצריכת אומגה 6 בילדים  12-16 גרם לבנים ו 10-11 לבנות.
20ב- גרם ספירולינה טרייה מכילה GLA 160 (mg) שאיכותן גבוהה והספיגה שלהם בגוף איכותית.
 
אבץ
אבץ הוא מינרל שהוכח במחקרים כקשור ל-ADHD ויעיל בטיפול. מחקר אחד הראה קשר בין רמות נמוכות של חומצות שומן חופשיות בסרום לבין רמות נמוכות של אבץ בשיער ובסרום של ילדים עם ADHD. ממצא זה מרמז על כך שהבעייתיות במטבוליזם של חומצות השומן, GLA , עשויה לנבוע, לפחות בחלקה, מחסר באבץ. קיימים לא מעט מוצרי מזון המכילים אבץ אך חשוב לא פחות מכך גם לשפר את הספיגה של האבץ בגוף. 
 
שני מחקרים קליניים נוספים שנערכו לאחרונה העלו כי תוסף אבץ הפחית התנהגות היפראקטיביות ואימפולסיביות - אבל לא שיפר את הריכוז. תוסף האבץ השפיע יותר על ילדים  עם BMI (מסת גוף) גבוה.
 
אבץ חיוני מאוד בתהליכי ההתפתחות והגדילה של תינוקות וילדים בכל גיל. והמזונות הנפוצים לצריכתו הם דגנים, סוגים שונים של זרעים ואגוזים וגם שעועית. ב20- גרם ספירולינה טרייה לשם ההשוואה יש 0.4 מ"ג אבץ  שזו אמנם לא כמות גדולה, אך לעומת מוצרי מזון אחרים הספיגה של האבץ בגוף מצריכת ספירולינה היא של 100%.

לכל אלה מתווספים שאר הערכים התזונתיים הגבוהים שיש בספירולינה הטרייה בניהם חלבונים מלאים שכוללים את כל חומצות האמינו שבניהן גם טריפטופן, שמשתתפת בסינתזה של הסרוטונין במוח, ומסייעת לשיפור הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים.
וויטמינים מקבוצות A  B1-3, C. K,E ששומרים על תפקודי מערכות חיוניות בגוף, אנטי דלקתיים ובמיוחד על המערכת החיסונית והמלחמה בחיידקים הראדיקאליים.

כמובן שאין בספירולינה הטרייה טובה עד כמה שהיא לפתור את בעיות הקשב והריכוז לבדן. הספירולינה היא תוסף חיוני וחיובי מאוד לתפריט המזון היומי וביכולתה לסייע בשילוב עם תזונה מאוזנת ולפעמים גם טיפול תרופתי שיקבעו הרופאים.
מבחינת התזונה הרצויה  מצורפת טבלה המדגימה מזונות שלילדים עם ADHD מומלצים או כדאי להמעיט בהם.
 

להגביר צריכה של...

להמעיט צריכה של...

דגנים מלאים: שיבולת שועל, שעורה, גריסים, שיפון, אורז מלא לסוגיו, פסטה מאורז, אטריות אורז, קינואה, כוסמת, טפיוקה, אמרנט, דוחן

חיטה לבנה או מלאה ומוצריה (גרעיני חיטה, בורגול, פסטה, קוסקוס, קמח)

קטניות: עדשים בכל הצבעים, שעועית יבשה מכל הצבעים והסוגים (לבנה, אדומה, שחורה, מאש, אזוקי, לוביה), גרגרי חומוס / אפונה יבשה

חלב ומוצריו (חלב, גבינות, שמנת ועוד)

זרעי פשתן טחונים, שמן מזרעי פשתן, זרעי צ'יה, נבט חיטה, עלים ירוקים, רגלת הגינה, אגוזי מלך (אם לא ידועה אלרגיה)

סויה, תירס

שקדים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, שומשום

צדפות, אגוזי מלך ובוטנים – בעיקר אם ידועה אלרגיה

עלים ירוקים (חסות, עלי בייבי, עשבי תבלין ועוד)

מוצרים המכילים חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומרים משמרים

ירקות מצליבים (כרוב לבן, כרוב סגול, כרובית, ברוקולי, לפת, כרוב ניצנים, קולורבי, צנון, צנונית, רוקט, אורוגלה)

מוצרים המכילים "שומן צמחי מוקשה" או "שומן צמחי מוקשה חלקית", שומן טראנס

דגי ים (רצוי ממקור ידוע ואיכותי) בקלה, סול, טונה, האליבוט, סלמון, מקרל, רוטבראש, הרינג, סרדינים

ביצים, עוף, בשר בקר

פירות בעלי מדד גליקמי נמוך יחסית: תפוח, אגס, אשכולית, פירות יער, אפרסק, שזיף, משמש

"סוכר השולחן" (לבן או חום)

ארוחות קטנות ותכופות לאורך היום (כל שעתיים עד ארבע שעות)

קפאין, אלכוהול, עישון

עדיפות למזון אורגני

מזון מטוגן

 
 

מאמרים נוספים