למה מומלץ לצרוך ספירולינה טרייה?

למה מומלץ לצרוך ספרולינה טריה? - SimpliiGood - ספירולינה
ספירולינה הוא השם הגנרי למשפחת אצות חד-תאיות הנקראת Arthrospira, אשר מופיעות כצברים או שרשראות תאים מסולסלות בצורת ספירלה (מכאן שמן). הן ידועות גם כאצות כחוליות, אצות כחולות-ירוקות או ציאנובקטריה בשל צבען הייחודי, הנובע מתכולה גבוהה של פיקוציאנין - חלבון פוטוסינטטי ונוגד חמצון חזק בעל צבע כחול עז.

הסביבה הטבעית של הספירולינה היא אגמים וולקניים באזורים המשווניים (סמוכים לקו המשווה) של כדור הארץ, בתווך מימי בסיסי ועשיר במינרלים וסביבה טרופית בה הטמפרטורה ורמות הקרינה גבוהות וקבועות לאורך השנה.

לסיפרולינה היסטוריה ארוכה ומתועדת של צריכה ע"י בני אדם, עוד מימי התרבות האצטקית העתיקה באזור האגמים האלקליניים של עמק ה"אנאהואק" שבמכסיקו, כפי שתוארו ע"י מגלי הארצות הספרדים מהמאה ה-15. בפיהם נקראה האצה "מזון האלים" ויוחסו אליה סגולות מרפא רבות. כך גם באזור אגם צ'אד שבצפון אפריקה ובאגמים הטבעיים במיאנמר.

ספירולינה ידועה במערב בזכות ההרכב התזונתי המופלא שלה:

כ-70% חלבון מלא – מקור החלבון העשיר ביותר על כדור הארץ (פי 3 מבשר בקר) מכיל את כל חומצות האמינו החשובות, כולל 8 חומצות האמינו החיוניות, בצורה זמינה ביולוגית המאפשרת קליטה מהירה בגוף. 

15% פחמימות - בעיקרן רבי סוכר מורכבים (גלוקוזאמין, רהמנוזמין וגליקוגן, שאינו שכיח בתאים צמחיים) המשמשים בין השאר בבנייה של רקמות חיבור.

5% ליפידים - חומצה פלמיטית, GLA (חומצה גאמא-לינולאית מקבוצת אומגה 6), אומגה 3, חומצה לאורית, חומצה אולאית וחומצה פלמיטולאית.

פיגמנטים ונוגדי חמצון – פיקוציאנין, כלורופיל ובטא-קרוטן המייצרים שילוב הגנה ייחודי מפני רעלנים ורדיקלים חופשיים ומסייעים בחיזוק מערכת החיסון, מניעת דלקות ועוד.
ויטמינים ומינרלים - הרכב עשיר ומגוון: ויטמין A, C, D, E, B קומפלקס (כולל B12), סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, ברזל, אבץ, מנגנז, גופרית, נתרן.

גם צריכה של כמות קטנה מאוד של ספירולינה – כפית אחת ליום - מספיקה כדי להגיע לתצרוכת היומית ולשפר ביצועים בתפקוד היומיומי של הגוף. מומלץ במיוחד לספורטאים בכל הרמות שרוצים להפיק יותר מהאימון שלהם.

ספירולינה מומלצת גם כתוסף טיפולי בעייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז, עודף משקל ומחלות
כרוניות אחרות הקשורות ומושפעות מתזונה לקויה (אנמיה, מחלות לב וכלי דם, סכרת).

שאלות נפוצות

אילו יתרונות בריאותיים קיימים לספירולינה?
קיימים כמה ספירולינה יתרונות בריאותיים משמעותיים שכדאי להכיר -

  • עשירה בחומרים מזינים: ספירולינה מהווה מקור מצוין לחלבון, ויטמינים, ולמינרלים. היא מכילה כמות גבוהה של ויטמין B12,  בטא-קרוטן, ברזל וסידן. חומרים אלו חיוניים לתפקוד תקין של הגוף.
  • תכונות נוגדות חמצון ודלקות: ספירולינה יתרונות בריאותיים טמונים גם באנטיאוקסידנטים. נוגדי החמצון מסייעים בהגנה על הגוף מפני נזקי חמצון העלולים להיגרם על ידי רדיקלים חופשיים. נוגד החמצון הפעיל העיקרי נקרא פיקוציאנין המעניק לספירולינה את צבעה הכחול הייחודי. נוגד חמצון זה מסייע בלחימה ברדיקלים חופשיים ובעיכוב תהליך יצירת מולקולות דלקתיות הגורמות להתפתחות מחלות רבות, כדוגמת סרטן, מחלות לב וכלי דם, מחלות ניווניות, אסטמה ודלקות מסוגים שונים. 
  • שיפור בריאות מערכת החיסון: מחקרים מסוימים מצביעים על העובדה כי לאצת הספירולינה יש יכולות המסייעות לחיזוק המערכת החיסונית. הספירולינה מסייעת לגוף להילחם בפולשים זרים החודרים אליו, במניעת זיהומים ומחלות. 
  • שיפור בריאות הלב: ספירולינה יתרונות בריאותיים מסייעים גם בהורדת לחץ הדם, בשיפור רמות הכולסטרול וטריגליצרידים בדם, וכן בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.
  • שיפור ביצועים ספורטיבים: ספירולינה עשויה לשפר את הסיבולת והביצועים הספורטיבים על ידי הגברת יצירת האנרגיה בגוף והפחתה של רמות העייפות.
  • סיוע בירידה במשקל: ספירולינה עשויה לסייע בירידה במשקל באמצעות הגברה של תחושת השובע, הפחתת התיאבון וזירוז תהליך חילוף החומרים.
  • שיפור בריאות העור, השיער והציפורניים: ספירולינה עשירה בנוטריינטים החיוניים לבריאות העור, השיער והציפורניים. ספירולינה יתרונות בריאותיים יכולים לסייע גם בטיפול באקנה, בהאטת תהליך ההזדקנות ובשיפור מראה העור.

 

האם לספירולינה יש תופעות לוואי?

לספירולינה אין תופעות לוואי שליליות. לעיתים בשלב הראשון של צריכת הספירולינה חלק מהאנשים חווים קיבה רכה לכמה ימים. הסיבה היא שהספירולינה גורמת לגוף לפלוט החוצה את הרעלים שהצטברו בדם ובכבד, תהליך שיכול לקחת זמן מה, תהליך חיובי ומבורך. כמו כל תוסף תזונה, יש להקפיד על צריכת ספירולינה במינון הנכון. צריכה עודפת של ספירולינה אינה מזיקה, מאחר שהגוף מפריש אותה החוצה. עם זאת, לעתים עלולות להתפתח תופעות לוואי, בדרך כלל זמניות, ביניהן עלייה קלה של טמפרטורת הגוף עקב האצת חילוף החומרים; שינוי בתכיפות מתן צואה ושינוי הגוון שלה, עקב השינוי בפלורת המעיים והאצת תהליך ניקוי הגוף מרעלנים; כאבי ראש קלים וסחרחורות. על פי רוב, תופעות מסוג זה חולפות בתוך מספר ימים. ככלל, על חולים במחלות שונות, כגון סוכרת או מחלת כבד, או הסובלים ממצבים בריאותיים כגון בצקת, או הנוטלים תרופות שונות באופן קבוע – להיוועץ ברופא לפני צריכת ספירולינה.


מאמרים נוספים