מחקרים מראים - טרי יותר בריא

מחקרים מראים - טרי יותר בריא - SimpliiGood - ספירולינה
 
מחקרים מראים-ספירולינה טרייה יותר בריאה!
לצריכה של מזון טרי עשיר שכולל מגוון של פרות וירקות, דגנים מלאים וקטניות, ערכים תזונתיים רבים וחשובים, אך היות ולא לכולם יש את האפשרות לצרוך את כל מבחר הפרות /הירקות הדגנים והרכיבים האיכותיים ביותר, ברמה יום יומית, לפעמים עשוי להיווצר חוסר ברכיבים תזונתיים בגוף.
כשהחוסרים הנם זמניים, הגוף משלים אותם בדיעבד, אך כאשר מדובר בחוסרים ממושכים, בזמן ובכמות, התוצאות יכולות להיות משמעותיות מאוד ורחבות בהיקף שלהם על מערכות הגוף ותפקודן.
 
הגוף שלנו צורך בחלק מהרכיבים כמויות מזעריות של רכיבים תזונתיים – מינרליים  מסוימים, כמו למשל סלניום, החשובים מאוד לתפקוד הכולל של הגוף ונחוצים לגוף
בכמות מזערית, אך חסרונם יכול להיות משמעותי ביותר.

היות וגוף האדם משוכלל ככל שיהיה, זקוק לאספקה של רכיבים תזונתיים ממקורות מזון רבים ומגוונים, סביר להניח, שבאזורים מסוימים בעולם לא ימצאו מוצרים שימצאו בחלקו האחר. והעובדה שהטכנולוגיה ואפשרויות השינוע של מוצרי מזון השתכללו מאוד כשמדובר ברכיבי מזן ההקפדה והקריטריונים חמורים במיוחד ולא תמיד העלויות מצדיקות את ההעברה של תוצרים טריים.

אחד מהפתרונות שהמדע מאפשר, הוא ייבוש של המזונות והרכיבים הטריים, בתנאים סטריליים, בדרכים מגוונות, מה שמאפשר העברה ושינע שלהם ברחבי העולם וצריכה שלהם בצורה של אבקה /תמיסה, שאורח חיי המדף שלה גבוה יותר מאשר של הפרי /הירק /המוצר הטרי.

מה החסרונות של אבקות לעומת רכיבי מזון טריים?
בראש ובראשונה חשוב לצאת מנקודת ההנחה היסודית, שאיכות הרכיבים התזונתיים נמוכה יותר וכן גם הכמות שלהם בהשוואה למוצר הטרי.

לשם השוואה, ריכזנו פה מספר מחקרים, שבחנו את הפערים בכמויות ואיכויות הערכים
התזונתיים בספירולינה טרייה, לעומת אבקת ספירולינה – שמיוצרת מספירולינה מיובשת.

חיסרון-1: הפסד של אחוזים ניכרים של פיקוציאנין
במחקר שנערך ע"י אליזנגלה ג 'אוליביירה ג'סיקה ה. דוארטה קלי מוראס ולריה ט. קרקסי לואיז א. פינטו. ופורסם לראשונה ב 20 ביולי 2010
Optimisation of Spirulina platensis convective drying: evaluation of phycocyanin loss and lipid oxidation
ובחן את  הערכת אובדן הפיקוצינין ,(פיגמנט שאחראי לצבע הכחול שבאצה הכחולה -ירוקה ומהווה אנטי אוקסידנט עוצמתי שיחד עם שאר ריכוזי הוויטמינים,המינראלים ופיגמנטים נוספים את האצה, למזון העל הצפוף בעולם.

המחקר בדק ספירולינה טרייה מזן פלאטנסיס, שעוברת תהליך ייבוש באוויר חם.
הבדיקה ערכה השוואה בערכי המוצר הטרי לעומת המוצר היבש, ניסויים בוצעו בייבוש במגש מחורר, עם זרימת אוויר מקבילה, ועובי הדגימות הרטובות וטמפרטורת אוויר הייבוש  היו בטווח של 3-7 מ"מ ו -50-70 מעלות צלזיוס, .

הניתוח הסטטיסטי הראה השפעה משמעותית (P <0.05)  דווקא במצב הייבוש הטוב 
ביותר של 55 מעלות צלזיוס ו -3.7 מ"מ, והוצג אחוז הפסד של פיקוציאנין  הפיקוצינין של כ- 37% ו -1.5 מ"ג מד"א kg 1, בהתאמה.
מחקר נוסף
Separation and purification of phycocyanin from Spirulina
בחן שיטות הפרדה שונות של הפיגמנט פיקוציאנין מהספירולינה (הצבע הכחול
הייחודי של הפיקוציאנין בנוסף לתכונותיו הייחודיות כאנטי אוקסידנט). מהמחקר עולה בצורה ברורה כי יכולת ההפרדה בריכוזים הגבוהים ביותר מתאפשרת מביומסה טרייה.

חיסרון 2- איבוד אחוזי בטאקרוטן
G. Torzillo, A. Sacchi, R. Materassi  מחקר שערכו
Beta-Carotene Studies in Spirulina 
והתפרסם ב-1991 , בחן  את התנהגות בטא-קרוטן על ייבוש ואחסון ספירולינה טרייה בשיטות שונות.

המחקר מראה את דרכי הייבוש השונות ואת האבדן של הפיגמנט החשוב באצה המיובשת. בסיכום מציע המאמר את הדרכים האפקטיביות ביותר לייבש ספירולינה באופן שבו היא תיחשף במידה המינימלית ביותר לאור , חום וחמצן, וכן מציע דרכי
אריזה עדיפות.
במקרה של ספירולינה, נמצא כי ההפסדים הראשוניים של בטא-קרוטן בייבוש ריסוס היו בין 7 ל -10%. באחסון בבקבוקים צבעוניים המכילים אוויר, יותר מ- 50% אבדו בפחות מ- 45 יום. נראה כי גודל החלקיקים של החומר המיובש משפיע. פתיתים (כ -20 רשת +) שמרו על 52% מרמת הבטא-קרוטן המקורית ואילו האבקה הדקה המיובשת (100 רשת), שמרה רק על 34% מהרמה המקורית.
 
חיסרון 3- ירידה של תרכובות ויטמינים פעילים בתאים.
מחקר בנושא 
Modification of bioactive compounds in dried edible seaweed
שערכו 
  Ratana Chaiklahan a,⇑, , Nattayaporn Chirasuwan a, , Veara Loha b, , ' , Boosya Bunnag a,c, Suvit Tia b,  Geraldine Alvarado ' María Asunción Lage‐Yusty , Julia López‐Hernández, Patricia Ferraces‐Casais ,    
 ב-2011 .  נותן סקירה מדעית של השפעות שיטות עיבוד שונות על תרכובות פעילות וויטמינים בתאים – ומצביע על מגמת ירידה ברורה ומדידה של ויטמין C ויטמין E תרכובות נוספות וקרוטנואידים (פיגמנטים)
 
המסקנה ברורה ולא משתמעת לשתי פנים- טרי= יותר בריא!
 

מאמרים נוספים